Kritiikki ei vaadi luovuutta. Demagogi itsessään on
surullinen ja tuhoisa hahmo, ellei hänellä ole esittää uusia rakenteita tai
ajatuksia polttamiensa tilalle. Paskaa tulee yleensä viskoa ainoastaan pellon
lannoitukseen. Saksanopintojen rakenteita ja sen opettajien ihmiskuvaa on
helppo kritisoida, mutta keskustellessa aiheista vakavasti käy nopeasti ilmi,
että vastaukset ongelmiin eivät ole helppoja. Saksan lehtoreiden ensisijainen
tehtävä on opettaa filologiaa ja kääntämistä, ei murehtia opiskelijoiden
mahdollisista tulevaisuuksista. Näille aineille on muutamia välttämättömän
kriittisiä asiakokonaisuuksia, jotka opiskelijoiden täytyy osata kyetäkseen
työskentelemään tieteen kentällä edes opintojensa ajan.
Supistuvien määrärahojen edessä opettajakunta on pyrkinyt
luomaa kurssimallin, jossa nämä asiat tulevat edes lyhyesti esille. "Turhempina" pidettyjä asioita on vastaavasti karsittu kovalla kädellä. Opiskelijoille tämä on
valitettavasti tarkoittanut vuosien kielioppimamboa ja pitkästymistä turhan
tiiviiksi suunnitelluilla luennoilla. Sen sijaan, että kysyttäisiin ”mitä tulee
opettaa?”, olisi kysymys ”miten asiat olisi mahdollista tehdä halvemmin tai
joustavammin?” tuonut mielestäni paljon hyödyllisempiä lopputuloksia.
Kielikeskus tarjoaa englannin opiskeluun ALMS-kursseja,
joiden periaatteena on yksilöllisesti opiskelijoiden tarpeisiin muodostettu
opinto-ohjelma, jota opettajat tukevat tarpeen mukaan. Pääpaino on itsenäisellä
työskentelyllä, vapaaehtoisella itsensä kehittämisellä, työpajoilla ja
opiskelijoiden yhteistyöllä. Opintopisteet määräytyvät opiskelijan oman
työmäärän ja tarpeiden mukaan. Näkisin kielikeskuksen mallissa paljon hyvää,
jota myös pääaineet voisivat kopioida. Miksi yliopisto-opinnoissa ylipäätään on
”pakollisia” kursseja, joita kaikkien täytyy suorittaa huolimatta tavoitteista
tai tarpeista? Erityisesti kielten opiskelijoiden tasoerot opintojen alussa
ovat valtavia ja taitotasojen ääripäille yhteiset kurssit voivat tarjota vain
turhautumista. Sen sijaan vapaammin toteutettu opinto-ohjelma, jota opettaja
valvoo, voisi tehdä mahdolliseksi esimerkiksi lukupiirien ja opintoryhmien
hyödyntämisen yliopisto-opiskelussa. Tasoerot voitaisiin huomioida paremmin ja
opiskelijat saisivat edetä taidoissaan omassa vauhdissaan. Jos tietyt seikat ja
tiedot ovat välttämättömiä aineen ymmärtämisen vuoksi, tulisi niiden oppimisen
olla opiskelijasta lähtöisin, eikä tapahtua pakon edessä. Jos asia on kiinnostava ja
välttämätön, tulisi osaamattomuuden muodostaa luonnollinen este opintojen
edistymiselle byrokratian sijaan.
Verkko-opintomahdollisuuksien laajentaminen voisi olla
hyvä keino laitokselle säästää tilavuokrissa ja lisätä tällöin esimerkiksi
erikoistumisopintokurssien määrää. Tällä hetkellä opiskelijat pääsevät niin
sanottuun todelliseen asiaan kiinni vasta maisterivaiheessa, mikä ei juuri
lisää motivaatiota kandintutkinnossa. Jos syy syventävien, laajentavien ja
erikoistavien kurssien panttaamiseen on epäily opiskelijoiden kielitaidon
riittävyydestä, tulisi kielitaidon parantamisen olla opiskelijan itsensä
vastuulla. Kaikki keinotekoiset esteet akateemisessa ympäristössä ovat
anteeksiantamattomia.
Erityisesti kirjallisuus ja kulttuuriopintojen kohdalla, olisi verkko-opintojen ja etäkurssien muodossa mahdollisuus laajentaa laitoksemme aneemista tilaa. Filologian näkökulmasta tilanne Helsingin yliopistolla on tällä hetkellä armottomasti kielitieteeseen päin kallellaan. Tosiasiassa suurelle osalle kääntäjistä, opettajista ja asiantuntijoista on juuri kulttuurin tuntemus tärkeämpää kuin obskuurien syntaksiluokkien ulkoa muistaminen. Filologia ei tarkoita ainoastaan kielen rakenteiden tutkimusta, vaan siihen kuuluu olennaisesti myös kulttuurintutkimus ja kirjallisen perinteen ymmärrys. Uusien opintomuotojen avulla vika olisi mahdollista korjata.
Erityisesti kirjallisuus ja kulttuuriopintojen kohdalla, olisi verkko-opintojen ja etäkurssien muodossa mahdollisuus laajentaa laitoksemme aneemista tilaa. Filologian näkökulmasta tilanne Helsingin yliopistolla on tällä hetkellä armottomasti kielitieteeseen päin kallellaan. Tosiasiassa suurelle osalle kääntäjistä, opettajista ja asiantuntijoista on juuri kulttuurin tuntemus tärkeämpää kuin obskuurien syntaksiluokkien ulkoa muistaminen. Filologia ei tarkoita ainoastaan kielen rakenteiden tutkimusta, vaan siihen kuuluu olennaisesti myös kulttuurintutkimus ja kirjallisen perinteen ymmärrys. Uusien opintomuotojen avulla vika olisi mahdollista korjata.
Ongelma saksanopiskelussa muodostuu myös pitkistä
kursseista, jotka tarjoavat verrattain vähän opintopisteitä. Toisin sanottuna
kielten opiskelija joutuu tekemään vuodessa enemmän töitä kuin juuri kukaan muu
akateemikko. Tämä voi tietysti selittyä kielen oppimisen luonteella, mutta
tämän työmäärän tulisi olla suhteessa tulevaisuuden työmahdollisuuksiin ja
palkkaan. Ratkaisu tähän ongelmaan voisivat olla intensiivikurssit tai
laajempien opintokokonaisuuksien jakaminen pienempiin kursseihin. Näin
opiskelijat saavat enemmän vapautta suunnitella opintojensa edistymistä
erityisesti ensimmäisien vuosien aikana.
Akateemisen maailman suurin ongelma on se, että vasta
valmistumisen jälkeen opiskelijalla annetaan mahdollisuus vaikuttaa itse tieteeseen
ja osallistua tutkimusprojekteihin aktiivisesti. On ymmärrettävää, että
tieteellisiä artikkeleita julkaisevat tahot eivät tahdo postiluukkujensa
täyttyvän ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kynäilyistä, mutta tämän ei tulisi
olla esteenä itse tieteen tekemiseen osallistumiselle.
Jos opiskelijat otettaisiin heti alusta asti mukaan projekteihin tai heille annettaisiin mahdollisuus suorittaa opintojaan esimerkiksi poikkitieteellisen tai yritysmaailman kanssa yhteistyössä tapahtuvien hankkeiden kautta, olisi opiskelijoilla paitsi enemmän edellytyksiä työllistyä opintojen jälkeen, myös huomattavasti enemmän motivaatiota jatkaa opinnoissaan loppuun asti. Tällöin nuori akateemikko tuntisi alusta asti olevansa mukana tekemässä jotain tärkeää, eikä vain lusivansa laitoksessa kunnes jokin epämääräinen taho sanoo hänen olevan valmis siirtymään eteenpäin elämässä. Yliopiston tulisi olla vaativa, mutta valmiuksia antava koulu, eikä liukuhihja & leimasin -periaatteella toimiva maisteritehdas. Työelämä ei todellisuudessa kaipaa valmistuneita ”asiantuntijoita” vaan dynaamisia ja luovia persoonallisuuksia, joilla on ennen kaikkea tuli perseensä alla tehdä maailmasta mielenkiintoisempi paikka.
Jos opiskelijat otettaisiin heti alusta asti mukaan projekteihin tai heille annettaisiin mahdollisuus suorittaa opintojaan esimerkiksi poikkitieteellisen tai yritysmaailman kanssa yhteistyössä tapahtuvien hankkeiden kautta, olisi opiskelijoilla paitsi enemmän edellytyksiä työllistyä opintojen jälkeen, myös huomattavasti enemmän motivaatiota jatkaa opinnoissaan loppuun asti. Tällöin nuori akateemikko tuntisi alusta asti olevansa mukana tekemässä jotain tärkeää, eikä vain lusivansa laitoksessa kunnes jokin epämääräinen taho sanoo hänen olevan valmis siirtymään eteenpäin elämässä. Yliopiston tulisi olla vaativa, mutta valmiuksia antava koulu, eikä liukuhihja & leimasin -periaatteella toimiva maisteritehdas. Työelämä ei todellisuudessa kaipaa valmistuneita ”asiantuntijoita” vaan dynaamisia ja luovia persoonallisuuksia, joilla on ennen kaikkea tuli perseensä alla tehdä maailmasta mielenkiintoisempi paikka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti