Saksan opinnot Helsingin yliopistossa on käytännössä
suunniteltu opiskelijoille jotka asuvat kotona, kykenevät elämään opintotuilla,
tietävät tulevaisuudessa haluavansa joko opettajiksi, tutkijoiksi tai
kääntäjiksi ja ovat ottaneet tavoitteekseen juuri tavoiteajassa valmistumisen.
Nopeamman tai hitaamman opiskeluajan ystäville on rakkaalla opettajakunnallamme
tarjota useita haisevia yllätyksiä. Pakollisen läsnäolon vaativat kurssit
lähtevät puhtaasti siitä ajatuksesta, että luokkaympäristö on kaikille
automaattisesti paras oppimisympäristö. Tätä perustellaan meillä lähes aina
sillä, että ”kielten opetus nyt vaan vaatii lähikontaktin”.
Tähän väitteeseen voi vastata ainakin seuraavilla
kritiikeillä:
1) Tuntiopetuksessa toteutus palvelee visuaalisia ja
auditiivisia oppijoita kinestikkojen ja muiden oppijatyyppien kustannuksella
2) Tuntien kesto on ylhäältä päin saneltu, eikä sillä ole
mitään tekemistä opiskelijoiden keskittymisen tai optimaalisen työskentelyn
kannalta
3) Pakollinen läsnäolo ei tarkoita pakollista läsnäoloa,
vaan pakollista paikallaoloa
4) Koska pakollisista opinnoista suurin osa sisältää
vaatimuksen pakollisesta läsnäolosta tunneilla, tarkoittaa se sitä, että
yliopisto antaa opiskelu ja valmistumismahdollisuuden ainoastaan oppilaille,
jotka: asuvat kotona, tulevat toimeen opintotuella, ovat perheettömiä ja
valmiita tulemaan tunneilla sairaana tai väsyneenä
5) Yliopiston lehtorien maine huonoina opettajina ei ole
tuulesta temmattua, seikka joka voi vaikuttaa jopa haitallisesti oppilaiden
oppimisprosessiin ja motivaatioon
6) Kurssirakenne ei anna mahdollisuutta opintojen joustavaan
suunnitteluun ja suorittamiseen
7) Annettu tieto ei ole opittua tietoa.
Erityisesti kohta seitsemän on mielestäni tärkeä. Kysymys on ennen muuta siitä, onko yliopiston tehtävä
pinnallinen tiedon siirtämien luennoitsijoilta oppilaille ja työajan valvonta,
vai oppimisen ja itsensä kehittämisen työkalujen jakaminen, joiden
käyttämisestä opiskelijoilla on itsellään vastuu? Onko yliopiston tehtävä
opettaa rajoja vai antaa materiaalia uneksimiseen? Ennen kaikkea kysymys on
siitä, onko yliopistolehtoreiden tehtävä valmistaa tutkijaklooneja ilman omaa
persoonallisuutta vai tukea yksilöllistä kehitystä, joka voi johtaa hyvinkin
epä-akateemisiin lopputulemiin.
Minua yllättää yhä uudestaan erityisesti vanhempien
lehtoreiden ja professoreiden suorannainen vihamielisyys uusia opiskelumuotoja
ja yksilöllistä opintojen suunnittelua kohtaan. Ymmärrän toki, että heille
vanhat käytännöt ovat ne, joiden kanssa he itse joutuivat tulemaan toimeen ja
jotka he parhaiten tuntevat. Kuitenkin vanhoissa menetelmissä pitäytyminen,
vain periaatteen vuoksi on lehtoreilta vastuutonta ja suorastaan vaarallista.
He eivät itsepäisyydellään vaaranna ainoastaan yksittäisten opiskelijoiden
urapolun, vaan myös romuttavat oman aineensa olemassaolon perusteita. Miksi
kenenkään pitäisi opiskella ainetta, josta ei ole mitään käytännön hyötyä tai
jonka opetus ei kannusta opiskelijoita ajattelemaan omalaatuisesti ja ottamaan
vakaa ote omasta elämästään?
Pakollisen läsnäolon kurssit sitovat saksan aineryhmässä
opiskelijat vuosiksi pulpettiin. Tänä aikana monen sivuaineen suorittaminen on
heille mahdotonta aikatauluristiriitojen vuoksi ja esimerkiksi
puolipäiväharjoittelu yrityksissä tai kouluissa on silkka mahdottomuus. Toisin
sanottuna kurssien suorittaminen rampauttaa kehittymisen tulevana
ammattilaisena ja antaa usein tilalle hätäisesti kasattua kielioppiosaamista,
josta ei arkipäiväisessä kommunikaatiossa lainkaan hyötyä. Kurssit on kasattu
epämääräisen tärkeiden asioiden listan mukaan ja määrärahojen sekä
opintouudistusten ravistuksessa niitä on karsittu ja puristettu kasaan niin,
että vuosien ajan keskimääräinen saksanopiskelija käyttää viikosta monta tuntia
yrittäen perehtyä omituisiin tietokokonaisuuksiin, josta hänelle tuskin on edes
tulevien tutkimushaasteiden kannalta hyötyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti