Tuskin kenellekään on jäänyt huomaamatta, että
oppiaineemme aloittavista opiskelijoista vain osa suorittaa
kandidaatintutkinnon loppuun ja vielä harvempi sinnittelee maisteriksi
asti. Laitoksen henkilökunnan keskuudessa
kysymys suuresta keskeyttäjien joukosta on herättänyt kummastusta ja keskustelua,
mutta keskusteluun otetaan vain satunnaisesti mukaan tärkeimmät asiantuntijat:
alanvaihtajat, ikuiset oikikseen hakijat, alisuorittajat ja muut Metsätalon
salien kummitukset. Toisin sanottuna henkilökunta ei meillä juuri vaivaudu
pohtimaan aineryhmän ongelmia tutkijankammioidensa ulkopuolella, saati
huomioimaan opiskelijoiden näkökulmaa opintojen toteuttamiseen.
”Yliopisto tarjoaa opiskelijoille lukuisia vaikuttamisen
kanavia ja palautejärjestelmiä”, kivahtaa ensimmäinen kriitikko. Tämä on totta.
Olen itsekin muun muassa Nykykielten laitoksen opintoasiaintyöryhmässä
keskustellut professoreiden kanssa palauteryhmien ongelmista ja
opintouudistusten mutkista. Näiden keskusteluiden hyödyistä voi olla montaa
mieltä, mutta kiistämätön fakta on, että moni muukin käy näitä keskusteluita.
Yliopisto tarjoaa nuorelle opintopolitiikasta, järjestötoiminnasta ja yleisestä
kissan ristimisestä kiinnostuneelle opiskelijalle paljon väyliä, jossa tämä
tuleva kunnanvaltuustosalien torkkutuomari pääsee tuntemaan itsensä tärkeäksi
ja ”vaikuttamaan ympäristöönsä”.
Erityisesti uudet opiskelijat alkavat helposti tuntea
huimausta järjestöjyyrien kertoessa toiminnastaan erilaisissa valtuustoissa,
työryhmissä tai pullonpesijäpoppoissa. Jo toista vuotta räkä poskella
yliopiston portaissa ravanneelle, enemmän tai vähemmän aktiivisesti touhussa
mukana olleelle allekirjoittaneellekin näiden tahojen väliset suhteet ja
merkitys on edelleen suuri arvoitus. Ei kuitenkaan tarvitse olla pahakaan
byrokratiakriitikko tai teekutsuliikkeen intiaani ymmärtääkseen, että systeemi
ei ehkä ole se kaikkein toimivin. Tosiasiassa yksittäisellä työryhmällä tai
valiokunnalla on yhtä vähän valtaa ympäristöönsä kuin laboratoriohäkissä
sätkivällä rotalla: valita voi korkeintaan ruokakupin ja virikkeeksi väsätyn
vessapaperirullan väliltä.
Vaikka valtaa yksittäiselle toimijalle sattuisi
epähuomiossa kertymäänkin, on vastuu toiminnasta helppo siirtää tuumimistiimi X:n
työn tulokseksi. ”Tein mitä minulle suositeltiin” on edelleen yhtä suosittu
argumentti nuorien opiskelijapoliitikkojen keskuudessa kuin se oli aikoinaan
Nürnbergin tuomioistuimen edessä tärisevillä natseillakin. Tosiasiassa näihin
pesteihin kuitenkin usein hakeutuu ihmisiä, joille oppiminen, uuden luominen ja
tieteen tekeminen ovat pelkkiä sivuseikkoja. Sen sijaan opiskelijavaikuttaminen
toimii narsismin ruokkimisen ja huonon itsetunnon purkamisen kanavana.
Tilanteen on pitkälti tehnyt nykyisen kaltaiseksi oppiaineiden
kaventuva itsenäisyys ja laitoksen johdon vieraantuminen ongelmista, joihin
opiskelijat Helsingin yliopistolla päivittäin törmäävät. Kunnollista
vastavoimaa näille trendeille on kuitenkaan turhaa järjestöihin juurtuneista
ikiopiskelijoista etsiä. Sen sijaan näkisin entistä tiiviimmän ja paremmin
valmistellun aktiivisuuden ja edunvalvonnan jokaisen ainejärjestön
ydintehtävänä sekä kehitysintressinä. Jos me pystymme yhdessä osoittamaan
kritiikillä ja ehdotuksilla paremman tien, tulemme kiertämään suuren osan
nykyisen yliopistobyrokratian labyrintistä. Mikäli keskitymme opiskelijoina
vain bileiden järjestämiseen sekä humanistiklusterin verhojen valitsemiseen,
tulemme pian huomaamaan olevamme kaulaamme myöten kusessa. Tämä ei tarkoita
sitä, ettei yliopiston hallintoelimillä olisi merkitystä – päinvastoin on niihin
hakeutuminen tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti